Mendapatkan sumber yang dipercayai dan dapat dikreditkan daripada Wikipedia

Lama tidak update sini.

Oleh sebab aku ada post infographic tips menggunakan engin carian google di blog tiba2jam6petang, salah satu tips yang diberi dalam infographic tersebut ialah bagaimana menggunakan sumber dari Wikipedia dengan sebaiknya untuk kerja dan juga thesis para pelajar. Mungkin ada yang malas untuk membaca ataupun hanya sekilas pandang infographic tersebut, jadi dalam blog ini aku mahu kongsikan tips yang aku cakapkan di atas tadi.


Ianya sama seperti bagaimana aku mendapatkan bahan rujukan yang boleh di kreditkan untuk setiap kerja dan juga thesis aku semasa belajar dulu selain daripada menggunakan buku daripada library dan juga laman web jurnal yang kebanyakannya berbayar melainkan U anda ada menyediakannya secara percuma untuk pelajar.

Kepada yang sedang belajar di U sekarang dan terutamanya yang sedang membuat thesis, Wikipedia memang sangat berguna untuk mencari maklumat dan sudah pasti anda tahu ianya tidak boleh dimasukkan dalam senarai rujukan kerja anda. Ianya satu kesalahan berat!

Untuk mendapatkan sumber rujukan yang lebih dipercayai melalui Wikipedia, anda hanya perlu lihat di bahagian link reference pada bawah laman web wikipedia tersebut. Terdapat link yang boleh anda gunakan terutamanya laman web agensi yang boleh dipercayai dan juga document dalam bentuk .pdf yang selalunya merupakan jurnal dan juga buku.


Begitulah bagaimana aku berjaya mendapatkan lebih banyak maklumat daripada sumber yang boleh dipercayai dan dikreditkan dalam senarai rujukan semasa membuat thesis dulu :D

No comments:

Post a Comment