Saja2: Bahasa penaipan blog aku

Pada mulanya aku membuat blog bertujuan untuk "saja2" dan blog pertama aku memang penuh dengan entry personal yang ditaip menggunakan bahasa 'sms' Sabahan.

Oleh kerana kebanyakan rakan blogger bukan berasal Sabahan, aku pun cuba untuk membiasakan diri menaip menggunakan bahasa baku (baca: bahasa Melayu Malaysia) dan menukar blog tiba2jam6petang daripada blog personal kepada blog yang lebih santai dan berinformasi dangan menggunakan bahasa kebangsaan dan kadang kala diselitkan dengan bahasa Inggeris.

Oleh sebab pada awalnya, aku masih terbiasa menggunakan bahasa Sabahan sebagai medium penaipan aku dalam dunia blog, jadi aku buka blog kupi2dulu yang bertujuan untuk penaipan aku dalam bahasa Sabahan.

Semakin hari, aku mula menyedari dan lebih selesa dengan menggunakan bahasa standard yang semua orang boleh faham walaupun kadang2 struktur ayat masih berbentuk sabahan tanpa aku sedari.

Mungkin aku sudah mula menjumpai ciri2 dan gaya penaipan aku dalam dunia blog ini. Jadi mungkin dan seterusnya, aku akan menggunakan bahasa yang semua orang boleh faham, namun bahasa sabahan tetap aku gunakan untuk entry2 khas yang ada kaitan rapat dengan Sabahan.

Saja2, kupi2 dululah.

No comments:

Post a Comment