Benda paling mahal di dunia. Apa yang mahal sebenarnya?

Mahal berdasarkan apa pada hari ini?

Jika anda perasan, setiap kali muncul benda paling mahal di dunia seperti, laptop, ipad, iphone, handphone, pen, jam, kereta dan yang terkini sushi!

Berlian diletakkan pada bahagian atas mutiara yang terdapat pada permukaan sushi menjadikannya sushi paling mahal di dunia.
Sumber: kosmo

Satu persamaan benda termahal ni ialah, apa yang menjadikannya mahal bukan benda itu, tapi emas, mutiara, dan juga bahan-bahan berharga yang ditambah pada benda tersebut.

Semua pun boleh jadi yang termahal walau tahi sekali pun kalau di tambah emas dan permata! Kalau anda ada barang kemas yang harganya paling mahal di dunia, letak saja atas tahi anda, maka tahi anda akan jadi tahi paling mahal. See?

Tidak adil untuk menjadikan sesuatu itu mahal dengan meletakkan barang kemas dan berharga. Jika diikutkan betul kumbang yang makan tahi (tahi lagi) lebih mahal daripada emas permata kerana ianya bernyawa. Nyawa tidak dapat dibeli dengan benda lain.

Sepatutnya yang menjadikan sesuatu itu mahal bukanlah dengan meletak barang kemas dan berharga, tetapi kualitinya dan bagaimana sukarnya proses membuat benda tersebut. Contoh terdekat ialah serunding dan kek lapis Sarawak yang sedap dan lazat dimakan!

ceh, macam serius. kupi2dululah. haha.

No comments:

Post a Comment