Merancang dengan hebatnya tetapi...

"Kok kokokok!" Suara ayam berkokok.

Aku bangun awal pagi, muka kusut, tahi mata bertimbun. Perghh nyaman bangun awal-awal n ditambah dengan tidur yang nyenyak malam tadi.

Aku capai tuala, terus melangkah ke kamar mandi. Tanpa berlengah buka shower dan terus basahkan badan. Capai berus gigi bersama colgate tetapi ianya jenama Darlie.

"Apasal pula semua ubat gigi di panggil colgate?" "Ah ini sebab jenama Colgate yang datang dulu," sahutku di dalam hati.

Sambil memberus gigi, fikiran aku mula membuat rutin hariannya, terus melayang-layang dan mencerna apa sahaja yang terlintas di hati ketika itu. Aktiviti merenung lagi jauh diteruskan sambil mandi dan pelbagai idea sudah tercipta, pelbagai rancangan telah dituliskan dan aku sudah tahu apa yang patut aku lakukan selepas keluar daripada kamar mandi.

Selepas siap segala aktiviti didalam kamar mandi, mulakan langkah pertama aku, pakai baju dan terus bersarapan. Selepas membuat secawan nescafe, aku mencapai beberapa biskut Hup Seng di dalam kontena dan terus menuju ke hadapan PC.

Hari ini aku akan tuliskan di dalam blog apa yang aku fikirkan dan ke mana fikiran aku jauh melayang tadi.

Walau banyak idea mencurah-curah jatuh ke ladang gandum tadi , secara tiba-tiba ianya beku seperti dimasukkan ke dalam peti ais. Segala yang dirancang tidak menjadi. Segala idea yang mahu ditaip hilang begitu sahaja. "Ah biarlah, mungkin nanti akan ada idea yang lebih baik lagi".


Kesimpulannya, kita hanya mampu merancang. Jadi jangan berasa hampa jika apa yang kita rancang itu tidak menjadi seperti yang kita harapkan.

Ah kupi2 dulu lah sambil tunggu idea cair balik. :D.

No comments:

Post a Comment