Tutorial blogger: Buat Admin Control Panel/NavBar yang hanya admin saja dapat lihat)

Tutorial apa nih?

Biasanya aku akan kongsikan tutorial yang sudah aku cuba dan menjadi di blog tiba2jam6petang. Oleh kerana blog ini terlalu senyap kerana hiatus terlalu lama, haha jadi aku buat entry 'tutorial' ini di sini.

Macam biasa juga, aku akan bagi link kepada tutorial asal yang aku ikut, ini sebagai memberi penghargaan kepada si pembuat artikel asal. Maka tiadalah main tapau-tapau code orang lain dan mengaku hak milik sendiri.

Sebelum anda ke laman web yang aku cakapkan, biar aku terangkan sedikit apa itu admin control panel atau aku lebih suka memangilnya admin navbar. Ianya adalah butang shortcut untuk menguruskan blog anda dengan cepat. (lihat gambar di bawah lagi cepat faham)

Aku lebih suka menggunakan kaedah ini daripada menggunakan kaedah bookmark melalui browser. Ianya menjimatkan ruang untuk aku bookmark laman web lain. Sebelum ini, admin navbar untuk blog tiba2jam6petang dapat dilihat oleh semua orang (macam dalam blog ini, ianya masih kelihatan kerana aku malas untuk mengubahnya buat masa ini).

Jadi aku rasa blog aku kelihatan terlalu noob dan tidak begitu professional disebabkan adanya admin navbar yang menggangu dan tidak mempunyai fungsi kepada pembaca.

Hasil daripada tutorial yang aku ikuti, kini admin navbar blog sudah invisible kepada semua orang lain kecuali aku sendiri sebagai admin. Untuk yang berminat, bolehlah mengikuti tutorial yang disediakan di laman web ini. Harap ianya dapat membantu. Sekian.

update: untuk new blogger interface, mungkin anda boleh gunakan code yang di-edit oleh bro Afif Zafri di sini.

Pandangan Admin apabila login blog

pandangan pembaca/admin sebelum login blog

No comments:

Post a Comment