Perlukah mendengar laungan Azan di bulan untuk membuktikan agama kita benar?

Bercerita mengenai Neil Armstrong ke bulan.

Mungkin ada diantara anda pernah membaca mengenai perkara ini. Apabila menjejakkan kali ke bulan, Neil Armstrong telah mendengar laungan Azan dan setibanya beliau ke bumi, beliau telah memeluk agama Islam. (ceritanya lebih kurang macam ni lah).

Sampai sekarang, cerita mengenai Neil Armstrong ini sering dimasukkan di dalam artikel berkaitan dengan Agama. Masalahnya, adakah perkara ini benar? atau hanya propaganda? Adakah bukti kukuh?

Kalau perkara ini tidak benar atau belum pasti bukankan ianya mendatangkan fitnah? Adakah mengatakan seseorang itu Islam walaupun tiada bukti bukan fitnah? Tuduhan tanpa bukti kan suatu fitnah.

Mungkin ada yang percaya bulat-bulat tiada seginya. Maklumlah artikel mengenai agama seharusnya dipercayai. Nanti boleh rosak akidah. Namun harus diingat, yang menulis artikel tersebut hanyalah manusia biasa.

 via

Menurut fatwa yang dikeluarkan oleh Shaykh Muhammed Salih Al-Munajjid, (anda boleh membaca sepenuhnya di sini), khabar mengenai Neil Armstrong memeluk Islam setelah mendengar laungan Azan di bulan telah beredar dikalangan umat Islam, namun tidak terdapat sebarang sumber yang sahih dan boleh dipercayai. Jika Neil Armstrong memeluk Islam, sudah tentulah beliau akan berdakwa kepada orang ramai untuk memeluk islam seperti yang dilakukan oleh Yusuf Islam.

Perkara ini juga seharusnya berlaku kepada individu-individu terkenal yang didakwa memeluk Islam jika ianya benar. Namun, sehingga sekarang tiada bukti. Jangan cakap pula mereka diugut oleh FBI dan agen-agen Freemason untuk menyembunyikan kebenaran.

Neil Armstrong sendiri telah menyangkal dakwaan tersebut dalam buku biografi rasminya First Man: The Life of Neil A. Armstrong yang diterbitkan pada tahun 2005 dan melalui rekod dan rakaman bunyi yang dikeluarkan oleh pihak NASA, tiada sebarang bunyi pelik dalam bahasa asing yang mereka dengar.

Itupun kalau pendaratan di bulan benar-benar berlaku, kerana masih menjadi pendebatan adakah Appolo 11 benar-benar mendarat di bulan. Ianya masih diragukan.

Carilah di internet atau di mana-mana, adakah anda menjumpai bukti kukuh mengenai cerita Neil Armstrong ini? (Jika ada harap sudi kongsikan). Bukti dipadam selepas 21 hari ia diterbitkan? Lagi dakwaan tanpa bukti.

Kadang kala kita sering disuap dengan propaganda yang entah dari mana sumber jelasnya kononnya individu terkenal A masuk Islam, Individu terkenal B masuk Islam. Tapi tiada bukti kukuh. Hanya sebagai penyedap artikel, telinga dan hati? Tapi dari sudut pandangan lain, kita seolah-olah membenarkan perkara yang belum pasti (lebih senang cakap syok sendiri) dan jika perkara tersebut memang tidak benar, bukankah ianya fitnah?

Kesimpulannya, kalau benar seseorang individu tersebut memeluk Islam, ia adalah satu kebaikan untuknya. Kita tidak perlu mendengar laungan azan di bulan untuk membuktikan agama kita benar, kita tidak perlu buktikan piring astro menghadap kiblat disebabkan Mekah Al-Mukaramah terletak di sana. (Mungkin piring astro menghadap dimana arahnya satellite?). Jika sesuatu perkara mempunyai kajian sanitifik dan bukti kukuh, silakan cetak berapa banyak artikel, tiada salahnya.

Mahu kuatkan iman, bacalah dan fahamilah Al-Quran. Mahu orang lain memeluk Islam, berdakwahlah dengan cara baik. Ada iman, gengamlah sekuat kuat gigi geraham.

Rujukan:
http://islamqa.com/en/ref/20880

http://www.webcitation.org/query?url=http://islamqa.com/en/ref/20880&date=2012-05-03

http://wikiislam.net/wiki/Neil_Armstrong_%28Conversion_to_Islam%29#Fatwa_Ruling_the_Conversion_as_Fabricated

http://mukto-mona.net/Articles/skm/neil_armstrong.htm

http://syarman.com/soft/2011/10/08/fakta-mengarut-yang-memalukan-islam-itu-sendiri/

Damn blogger copy paster tanpa link.

Membuat artikel asal (original) mengambil masa paling cepat selama 20 minit (words arrangement, check typo, check fakta, translate, give some personal openion, etc..)

Tapi Copy paste dari artikel asal hanya ambil masa lebih kurang 2 minit. Dah tahu copy paste, bagilah link kepada artikel asal. Sangat damn blogger seperti ini. Sekian.

Words on Wednesday. Pokemon dan internet menipu siapa.

Sebenarnya banyak benda yang aku mahu kongsikan di sini, tapi disebabkan aku ni seorang yang malas untuk menaip panjang lebar, jadi blog ini hiatus terlalu lama.

Sedang aku lepak melayan gambar-gambar kereta mini Pokemon yang dikeluarkan oleh pembuat mainan Jepun (aku dah lupa nama) dengan kerjasama Toyota, terlintas di fikiran ini, pada suatu masa dulu, heboh pasal konspirasi kartun Pokemon ini.


Kononnya terdapat beberapa perkataan seperti Pokemon, Pikachu dan Charmander membawa maksud tersembunyi dalam salah satu sub-bahasa Hebrew. Seperti biasalah, bila dah berkaitan dengan agama dan aqidah, sesetengah manusia dengan sepantas kilat akan disebarkan tanpa membuat sedikit kaji selidik. Bila ada orang lain yang menerangkan perkara sebenar, barulah mereka sibuk untuk mencari kebenaran.

Memang Pokemon telah di haram di sesetengah negara seperti Arab Saudi dan Qatar, tapi bukan disebabkan nama Pokemon dan watak-wataknya membawa kepada sesuatu yang merosakkan akidah.

Ia berdasarkan bagaimana franchise Pokemon ini membawa banyak kesan tidak baik kepada kanak-kanak di negara tersebut seperti lalai dan leka menonton, permainan kad Pokemon mengandungi simbol-simbol agama lain dan juga unsur perjudian, konsep pokemon sendiri menyokong teori evolusi serta beberapa sebab yang lain.

Malah bukan masyarakat islam Islam sahaja, masyarakat Kristian dan Yahudi turut mengkritik. Di Mexico, gereja Catholic mengelar permainana kad Pokemon sebagai 'demonic'. Di Slovakia pula sesetengah organisasi mendakwa ianya mendatangkan kesan buruk kepada kanak-kanak serta di US sendiri banyak sekolah yang mengharamkan permainan kad ini.

"Ah, semua tu ciptaan orang yahudi dan kafir untuk merosakkan aqidah umat Islam!"

Jawapan tipikal untuk menyedapkan hati, namun masih juga gunakan produk ciptaan yahudi dan kafir, tengok tengok filem-filem mereka secara sedar atau tidak. Kalaulah suatu hari nanti ada orang mendakwa bahawa komputer itu dibuat oleh yahudi dan kafir untuk menyesatkan umat Islam, ini kerana komputer adalah berhala masa kini dan semasa menaip dan menekan keyboard komputer. secara tidak sengaja akan membentuk simbol salib dan simbol-simbol pagan.(Kalaulah).

Pasti jawapan tipikalnya ialah seperti "Ala, kita gunakan untuk kebaikan, apa salahnya"

Memang tidak dinafikan filem, animasi, permainan video ada yang dibuat untuk hiburan semata-mata dan memupuk sikap hedonistic. Mungkin kitalah sendiri yang terlalu taksub dengan benda remeh temeh. Kalau tahu sesuatu itu melalaikan. Berhentilah. Kalau sesuatu itu anda yakin boleh merosakkan aqidah anda. Janganlah.

Sebenarnya bukan Pokemon saja yang menjadi mangsa teori konspirasi tingkat tinggi tahap 33 derjat freemason lagi illuminati yang menggerunkan, banyak lagi seperti siri Teletubbies dan Naruto. Kalau diikutkan, hampir kesemua siri TV, animasi dan filem bergenre seperti fiksi dan dongeng tidak selaras dengan logik akal dan agama. Tinggal tunggu giliran untuk dimasukkan dalam senarai konsparasi sahaja.

Zaman internet ini, mungkin ada yang katakan internet menyebabkan fitnah tersebar luas. Tapi dengan internet juga kita boleh mencari kebenarannya. Mungkin lepas ni muncul pula lagi banyak artikel-artikel yang sengaja dibuat-buat untuk menipu dan menakutkan orang lain. Jadi, jangan tertipu dengan mudah, gunakan internet dengan bijak. Sekian.

kupi2 dululah.

Rujukan:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/1269050.stm
http://en.wikipedia.org/wiki/Pok%C3%A9mon
http://smzblog.wordpress.com/2008/04/26/agenda-yahudi-bahaya-kartun-pokemon/
http://komuniti.iluvislam.com/topic/2017-bahaya-kartun-pokemon/
http://spesies.wordpress.com/2008/08/18/fatwa-haram-memburu-pikachu/

Words on Wednesday. Bila masa pula ada awan pelik d KK ni?

Gempar! Awan menakutkan muncul di Kota Kinabalu!

"Bila masa pula ada awan pelik d KK ni?" Bisik hatiku. Tapi bila baca entri dan lihat gambar-gambar yang dipaparkan oleh rakan blogger yang lain semasa online, aku cuba mengingati apa yang berlaku pagi tadi. Aku tidak tahu sama ada aku ini slowpoke atau apa, kejadian jarang-jarang berlaku dan ianya berlaku betul-betul di atas atap rumah sendiri.

Tapi ada beberapa perkara yang aku sedar sebelum dan sewaktu kejadian berlaku. Kebetulan? Mungkin.

Pertama, seingat aku, buat pertama kalinya aku terlihat berita ramalan kaji cuaca di TV pada waktu pagi (pada hari tersebut). Seperti biasa, aku nanti-nantikan ramalan cuaca bagi Kota Kinabalu dan memang lain daripada biasa kerana hanya kawasan Pantai Barat Sabah sahaja yang mempunyai awan!

Kedua, sebelum hujan mula turun, tingkap rumah di sebelah barat kelihatan begitu gelap (mendung) manakala tingkap yang menghadap sebelah timur pula sangat terang dengan cahaya matahari. Perkara ini sangat jarang berlaku kecuali hujan panas akan turun, tapi hujan hujan panas waktu pagi memang sangat jarang berlaku.

Ketiga, datuk aku seorang nelayan, selalunya beliau akan ke laut pada awal pagi, tapi hari tersebut beliau cuti. Macam tahu-tahu la pula. Oh mungkin disebabkan angin yang agak kencang daripada biasa membuatkan aktiviti perikanan tergendala seketika pada hari tersebut.

Disebabkan aku berjaga malam (EURO punya pasal), jadi aku tidak sedar apa yang berlaku kerana selepas hujan turun, dengan gear 6 aku dah pergi tidur. Laa..patutlah tidak sedar Haha.

Apapun, syukur semuanya selamat dan yang paling penting sekali, warga-warga Kota Kinabalu dapat melihat sendiri secara live rupa awan Arcus. Akhir sekali, jangan panik pula kalau-kalau awan Kelvin-Helmholtz pula muncul suatu hari nanti. Itupun kalau-kalau.

Arcus Cloud on KK. kredit:1 Suara Sabah

Arcus Cloud on Enschede, Netherlands. via