Selamat Hari Tangan Kidal.

Anda seorang righthanded atau pun lefthanded macam aku?

Dengar-dengar mengikut kajian, orang kidal ni pendek umur. Tapi ajal dan maut ditangan Tuhan. Itu hanya statistik dan kajian semata-mata hehe.

Tangan kiri. Memang selalu orang anggap tangan kiri ni buat kerja yang "ehem2" kan. Faham-faham la apa yang dimaksudkan. Tapi, itu tangan kamu jugalah kawan. Yang paling aku tidak suka, bila orang anggap seorang yang kidal (menulis) akan menggunakan tangan kiri juga untuk makan (tanpa guna sudu).

Untuk pengetahuan orang macam ini, aku makan menggunakan tangan kanan. Aku cuma kidal semasa menulis, memegang raket badminton, "ehem2" dan yang lain-lain. Aku rasa bangga kerana kekidalan ini membuatkan tulisan aku secara semula jadi italic haha.

Happy International Lefthanders Day!

13 ogos merupakan tarikh yang ditetapkan untuk menyambut International Lefthanders Day pada setiap tahun. Ianya kali pertama diadakan pada 13 Ogos tahun 1976.

Hari ini diadakan bertujuan untuk menggalakkan kesedaran mengenai ketidakselesaan dan kesukaran pengguna tangan kidal untuk berhadapan dengan dunia yang didominasi oleh pengguna tangan kanan. Untuk pengetahuan anda, populasi pengguna tangan kidal adalah sebanyak 7-10 peratus daripada populasi bumi.

Walaupun mempunyai kehidupan yang normal, adakalanya mereka menjadi mangsa diskriminasi secara sengaja atau tidak sengaja. Seperti contoh, kebanyakan peralatan yang dicipta adalah untuk kegunaan pengguna tangan kanan dan pengguna tangan kidal terpaksa menyesuaikan diri dengan peralatan tersebut.

Dengan wujudnya Hari Tangan Kidal Antarabangsa diharapkan ianya boleh menamatkan diskriminasi ini.

P/s: Terima kasih juga ke atas diskriminasi tersebut kerana orang tangan kidal lebih cenderung menjadi seorang ambidextrous, iaitu orang yang boleh menggunakan kedua-dua tangan dengan cekap dan baik.

P/s P/s: Selamat Hari Raya Aidilfitri daripada blog Kupi2dulu :)

via: tiba2jam6petang

No comments:

Post a Comment