Kelmarin. #11

"Kreng...Krenggg" Alunan gitar pun kedengaran diikuti lantunan suara garau ala-ala David Bowie.

"We passed upon the stair..We spoke of was and when...Although I wasn't there..He said I was his friend...."

"Bro, layan gitar nampak." Sapaan dari belakang menghentikan rentak lagu The Man Who Sold The World.

"Cis, masa ni juga kau muncul, apa hal? Merenung tajam dengan seperti Takuya Kimura.

"Tiada apa Bro, macam biasa, lepak kejap. Tadi Bro layan lagu Nirvana kan?"

"Kau apa tahu, tadi tu lagu asal David Bowie!"

"Ooo..Selama ni aku dengar Bro layan lagu-lagu retro dan klasik, lagu Muse, Nirvana, The Strokes dan banyak lagi. Sekarang ni dah tahun 68 Bro. Dua kosong enam lapan. 2068 Bro! Ni zaman muzik Poprora!" Balasnya panjang lebar dengan muka yang seperti meminta penyepak daripada Roberto Carlos.

Muzik Poprora adalah muzik yang tidak mempunyai makna. Ianya dihasilkan secara bersahaja. Tapi begitu menghairankan, ianya diterima ramai oleh anak-anak muda yang baru mengenal masinnya garam.

"Suka hati akulah. Bukan kacau kau pun. Kau percaya tak yang duit tidak mampu untuk membeli segalanya di dunia ni?"

"Hmm tidak juga, sekarang ni semua perlu duit, makan, sakit, sihat, mati pun perlukan duit. Jangankan mati, kegembiraan juga boleh dibeli dengan duit pada zaman ni Bro." Kata-katanya semakin yakin.

"Wrong. There is one thing the richest man can never purchase."

"Apa dia Bro?"

"It is yesterday. Yes yesterday." Sambil menyambung kembali petikan gitar dan kali ini memainkan lagu Yesterday daripada The Beatles.

"Yesterday, all my troubles seemed so far away..Now it looks as though they're here to stay..Oh, I believe in yesterday.."

Img. via

No comments:

Post a Comment